Marketing to jeden z najszybciej rosnących rynków, oferujący mnóstwo miejsc pracy i szerokie możliwości rozwoju zawodowego. Skupia zarówno kreatywnych twórców, jak i precyzyjnych analityków. Każdy powinien więc znaleźć w tym sektorze coś dla siebie. Liczne oferty pracy w marketingu czekają na Ciebie w naszym serwisie ogłoszeniowym!
Trendy i perspektywy na rynku pracy w branży marketingu i PR
Marketing i PR są dziedzinami kształtowanymi głównie przez ewoluujące potrzeby konsumenckie i rozwijającą się technologię. Najważniejsze trendy, które decydują o perspektywach na rynku pracy w tej branży, stanowią dziś niewątpliwie:
- Digital marketing – w ostatnich latach reklama w znaczącym stopniu przeniosła się z mediów tradycyjnych (prasy, telewizji czy radia) do Internetu. Trudno więc wyobrazić sobie dziś marketing bez specjalistów SEO, PPC czy social media.
- Sztuczna inteligencja – rozwój AI daje ogromne możliwości reklamodawcom i agencjom kreatywnym, choć przez wielu specjalistów postrzegany jest również jako zagrożenie dla ich twórczej pracy. Z całą pewnością jednak zmienia oblicze branży oraz sposób, w jaki pracownicy marketingu wykonują swoje obowiązki.
- Elastyczne modele pracy – niemal każdy zawód związany z marketingiem może być wykonywany online. Od czasów pandemii Covid-19 pracodawcy chętniej oferują kandydatom pracę zdalną bądź pracę hybrydową. Wielu specjalistów w ogóle rezygnuje z zatrudnienia na etacie, stawiając na freelance i związaną z nim niezależność.
- Rozwój e-commerce – handel elektroniczny jest dziś najważniejszym sektorem z perspektywy większości agencji marketingowych. Szukając pracy w tej branży, warto więc nie tylko znać określone narzędzia reklamowe, ale też wiedzieć, w jaki sposób działają sklepy internetowe i marketplace’y.
- Rosnąca świadomość konsumentów – klienci coraz uważniej przyglądają się działaniom marek, doceniając je na przykład za społeczną odpowiedzialność biznesu, a krytykując za nieekologiczne i nieetyczne praktyki. W takim środowisku wzrasta znaczenie obszaru public relations, który ma na celu budowę pozytywnego wizerunku brandu.
- Analityka – dziś reklama nie jest już komunikatem skierowanym do (prawie) wszystkich. To personalizowana treść targetowana na ściśle określoną grupę odbiorców, a nawet na konkretną jednostkę (marketing bezpośredni). Aby takie kampanie były możliwe do zrealizowania i skuteczne, niezbędna jest szczegółowa analiza danych na temat klientów i ich zachowań.
Ścieżki kariery w marketingu
Jak widzisz, marketing to bardzo zróżnicowana dziedzina, która obejmuje zarówno pracę kreatywną, jak i analityczną. Wybór ścieżki kariery zależy więc wyłącznie od predyspozycji i zainteresowań kandydata. Do najpopularniejszych kierunków należą:
- Marketing cyfrowy – to dziś prawdopodobnie najważniejszy obszar marketingu. Zapewnia pracę analitykom, specjalistom SEO i PPC, moderatorom mediów społecznościowych czy copywriterom.
- Marketing produktowy – skupia się z jednej strony na badaniach rynkowych, a z drugiej na rozwijaniu produktu i dostosowywaniu go do zmieniających się potrzeb konsumentów. Taką ścieżkę wybierają osoby zainteresowane stanowiskiem product managera.
- Obsługa klienta – każda agencja marketingowa (czy to kreatywna, czy performance’owa) potrzebuje profesjonalistów, którzy będą odpowiedzialni za kontakt z klientami i negocjacje. Takich specjalistów bardzo często poszukują również wewnętrzne działy firm niezwiązanych bezpośrednio z marketingiem.
- Reklama tradycyjna – pracownicy wybierający tę ścieżkę znajdują zatrudnienie w domach mediowych i zajmują się współpracą z prasą czy telewizją, a także kampaniami outdoorowymi.
- Marketing eventowy – to obszar koncentrujący się na organizacji różnego rodzaju wydarzeń, takich jak gale, konferencje, koncerty, targi itp.
Kluczowe umiejętności w marketingu i PR
Interdyscyplinarny charakter marketingu sprawia, że trudno mówić o określonym zestawie umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy w tej branży. Jedne zawody wymagać będą bowiem komunikatywności, a inne znajomości specjalistycznych systemów reklamowych. Zazwyczaj jednak marketing kojarzony jest z takimi kompetencjami jak:
- kreatywność,
- umiejętność pracy w grupie,
- zorientowanie na cel,
- zdolność pracy pod presją czasu,
- precyzja i skrupulatność,
- znajomość wybranych narzędzi analitycznych i marketingowych,
- empatia,
- umiejętności negocjacyjne,
- terminowość.
Praca w marketingu a posiadane doświadczenie zawodowe
Pracę w marketingu oferują przedsiębiorstwa różnego rodzaju. Możesz znaleźć zatrudnienie zarówno w agencji reklamowej, jak i w wewnętrznym dziale promocji każdej innej firmy. Mało tego – do dyspozycji masz również freelance i świadczenie usług na rzecz klientów, których wybierzesz samodzielnie.
Marketing stanowi bardzo atrakcyjny rynek pracy, ponieważ pozwala wcześnie zacząć i bez końca się rozwijać. Na samym początku możesz skorzystać ze staży lub praktyk, które znajdziesz dosłownie wszędzie. Kiedy zdobędziesz już wystarczająco duże doświadczenie zawodowe jako junior lub asystent, postaraj się o stanowisko specjalisty ds. marketingu lub wybierz swoją specjalność – na przykład SEO, content marketing, product marketing, PPC, media społecznościowe, PR, customer service itd.
Im wyżej po szczeblach kariery będziesz się piąć, tym większe zyskasz możliwości rozwoju osobistego i awansu. W odpowiednim momencie możesz zostać nie tylko kierownikiem zespołu, ale też dyrektorem marketingu w firmie. Wielu przedsiębiorców podążających ścieżką freelance’u decyduje się również na założenie własnych organizacji marketingowych.
Porady dla poszukujących pracy w marketingu
Poszukiwanie pracy w marketingu nie powinno Ci sprawić większych problemów. Jeśli tylko interesujesz się tą tematyką, na pewno szybko znajdziesz ciekawe zajęcie dla siebie. Wystarczy, że skorzystasz z serwisu OLX Praca i wybierzesz oferty, które odpowiadają Ci pod kątem warunków, a więc wynagrodzenia, benefitów i możliwości rozwoju. Sprawdź też, jakie wymagania w każdym przypadku stawia kandydatom pracodawca, a następnie wyślij swoje CV do wybranych firm.
W naszym serwisie czekają na Ciebie propozycje:
Niezależnie więc od tego, czy masz już bogate doświadczenie zawodowe, czy dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem lub chcesz spróbować swoich sił w tej branży, w OLX Praca z łatwością znajdziesz atrakcyjne oferty zatrudnienia dla siebie!