Przejdź do głównej części
Czat

Powiadomienia

Dodaj ogłoszenie
Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia
PromujOdśwież

Firmowe

Opis

15-17 lipca 2025r. Szkolenie on-line!
18-20 lipca 2025r. Szkolenie on-line! Szkolenie weekendowe!
28-30 lipca 2025r. Szkolenie on-line!
18-20 sierpnia 2025r. Szkolenie on-line!

14-16 lipca 2025r. Kraków
28-30 lipca 2025r. Rzeszów
4-6 sierpnia 2025r. Katowice
11-13 sierpnia 2025r. Łódź
20-22 sierpnia 2025r. Lublin
27-29 sierpnia 2025r. Warszawa
3-5 września 2025r. Kraków
8-10 września 2025r. Poznań
15-17 września 2025r. Wrocław
22-24 września 2025r. Gdańsk
29 września-1 października 2025r. Kraków


Czas trwania szkolenia: 3 dni, godz.9-17.00, 32h dydaktyki

Adresaci:

Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.

Cel szkolenia:

Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.
Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
W trakcie kursu pierwszego stopnia główny nacisk kładziemy na przygotowanie praktyczne tj. prawidłowe opisywanie i porządkowanie teczek archiwalnych, wypełnianie formularzy, układanie dokumentacji według zespołów archiwalnych pod okiem doświadczonego trenera- praktyka.

Program szkolenia:
I. Wprowadzenie do problematyki.
• Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej
• Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
• Różnice pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
• Współpraca z nadzorem archiwalnym
• Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy.
II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.
• Podstawowe systemy kancelaryjne
• Schemat obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej
• Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych
• Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
• System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
• Formy grupowania i łączenia pism – teczki.
III. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją.
IV. Profesjonalne archiwum zakładowe.
• Zasób archiwum zakładowego
• Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
• Wyposażenie archiwum zakładowego
• Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
• Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
• Bezpieczny archiwista.
V. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.
• Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
• Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
• Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
• Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
• Procedura skontrum
• Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
• Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
• Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
• Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
VI. Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.
• Studia wstępne
• Rozpoznanie przynależności zespołowej
• Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
• Klasyfikacja i kwalifikacja akt
• Porządkowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
• Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
• Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
VII. Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.
• Rozpoznanie przynależności zespołowej dokumentacji
• Klasyfikacja i kwalifikacja – określenie kategorii archiwalnej i przynależności do klasy
• Ewidencjonowanie i oznakowanie dokumentacji.
• Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie.
• Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
• Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
• Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
• Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
• Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
• Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.
VIII Porządkowanie dokumentacji
• Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum zakładowego
• Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego
• Porządkowanie dokumentacji przyjętej w latach poprzednich w stanie nieuporządkowanym.
IX Współpraca archiwisty z nadzorem archiwalnym w zakresie kontroli, przekazywania materiałów archiwalnych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
• Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
• Struktura organizacyjna archiwów państwowych
• Narodowy zasób archiwalny i jego podziały
• Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
• Rola archiwum państwowego w procedurze brakowania dokumentacji niearchiwalnej. Ekspertyza
• Kontrola z archiwum państwowego.
X Praktyczna analiza zagadnień problemowych, z którymi może się spotkać archiwista:
• Procedura typowania dokumentacji do brakowania. Okres obligatoryjnego przechowywania dokumentacji i sposoby jego obliczania. Dokumentacja procesu brakowania – najczęściej popełniane błędy
• Klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji. Trudności w określeniu okresu obligatoryjnego przechowywania dokumentacji. Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej.
• Rejestracja spraw, spis spraw, nadawania znaku sprawy. Najczęściej popełniane błędy
• Przyjmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego. Błędy w sposobie uporządkowania dokumentacji. Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu ewidencji archiwum zakładowego
• Jednolity rzeczowy wykaz akt: konstrukcja, zasady poszerzania JRWA o dodatkowe klasy.
XI Powtórzenie materiału

Oferujemy Ci:
- Kompleksową wiedzę z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego i referenta kancelaryjnego
-Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
- Szkolenia prowadzone są specjalistów, praktyków z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją dla instytucji państwowych, samorządowych oraz przedsiębiorstw.

Koszt szkolenia to 1100pln netto/os.+ 23% VAT
Koszt szkolenia on-line 900pln netto/os.+ 23% VAT
Rabat 10% przy zgłoszeniu 2-3 osób.

Szczegółowe informacje na www.sukcescr.pl
ID: 618380510

Skontaktuj się

Facebook connected icon

Sukces Centrum Rozwoju

Na OLX od czerwiec 2011

Ostatnio online w dniu 10 lipca 2025

xxx xxx xxx

Dodane 04 lipca 2025

Kurs kancelaryjno-archiwalny I stopnia

Lokalizacja

Darmowa aplikacja na Twój telefon