Wiadomości
Dodaj ogłoszenie
PRES Scores Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek Polish Radio Experimental
PromujOdśwież
  • Prywatne

  • Stan: Nowe

Opis

Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek - PRES Scores
wytwórnia: Bołt Records, 2013

nośnik: CD, format: CD, ilość nośników: 2

opakowanie: digipack

nr kat.: BR ES09

czas: 54:20; 66:36

PRES Scores Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek Polish Radio Experimental Stud
awangarda, elektronika, poważna

2CD • 28 str. książeczka • digipack •

Packaged in a dual-tray six-panel Digipak with a 28-page Polish/English booklet.



CD1: Realizacje ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

1. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową i fortepian solo (Eugeniusz Rudnik; fortepian - Zygmunt Krauze) 12:11

2. Włodzimierz Kotoński - Aela (Eugeniusz Rudnik) 10:40

3. Bogusław Schaeffer - Symfonia: muzyka elektroniczna (Bohdan Mazurek) 17:30

4. Włodzimierz Kotoński - Etiuda na jedno uderzenie w talerz (Eugeniusz Rudnik) 2:51

5. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową nr 1 (Eugeniusz Rudnik) 5:50

6. Krzysztof Penderecki - Psalmus (Eugeniusz Rudnik) 5:05

1. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową i fortepian solo (Wolfram; fortepian - Philip Zoubek) 11:38

2. Włodzimierz Kotoński - Aela (Marion Wörle) 10:07

3. Bogusław Schaeffer - Symfonia: muzyka elektroniczna (Thomas Lehn) 17:36

4. Włodzimierz Kotoński - Etiuda na jedno uderzenie w talerz (Małe Instrumenty) 2:53

5. Andrzej Dobrowolski - Muzyka na taśmę magnetofonową nr 1 (Arszyn & Piotr Kurek) 7:23

6. Krzysztof Penderecki - Psalmus (Lionel Marchetti) 16:56



Na "PRES Scores" znajdują się oryginalne oraz nowe realizacje pięciu z siedmiu opublikowanych w historii Studia partytur. Partytury te stanowią fascynujący rozdział historii Studia. Nie tylko dlatego, że dają wgląd we wczesne próby zapisania dźwięku elektronicznego, są znakomitym materiałem analitycznym czy ukazują związki między muzyką i grafiką. Przede wszystkim dlatego, że nawet w tych kilku zaledwie opublikowanych partyturach widać doskonale, że bardzo szybko ich użytkowość ustąpiła miejsca eksperymentalności. Dbałość o precyzję komunikatu dla realizatora dźwięku wyraźna we wczesnych partyturach Dobrowolskiego a także "Etiudze naa jedno uderzenie w talerz" Kotońskiego szybko przeobraża się w eksperymenty w komunikacji z owym realizatorem. Już w roku 1964 Bogusław Schaeffer zabiera się za partyturę graficzną, pełną nowych symboli wprawdzie jasno zdefiniowanych przez kompozytora, ale służących jednak w pierwszej kolejności zamarkowaniu zakresu potencjalności, jaka otwiera się przed realizatorem. Sześć lat później twórca pierwszej z partytur, wspomnianej "Etiudy", komponuje utwór, który;ry de facto obywa się bez symboli graficznych. Jest partyturą słowną, która określa najważniejsze zasady tworzenia kolejnych kompozycji tworzących razem rodzinę utworów muzyki elektronicznej zwaną "Aela". Towarzyszy jej wprawdzie 19-stronicowa partytura graficzna, ale jest ona wyłącznie przykładową realizacją. To w tych latach również, nie przez przypadek zapewne, najważniejsi reżyserzy dźwięku w Studiu - Eugeniusz Rudnik i Bohdan Mazurek - zyskująją miano pełnoprawnych kompozytorów, których prace włączane są do archiwum. To wówczas także, dzięki tym kilku partyturom staje się jasne, że wpisane w ich naturę przekazanie części odpowiedzialności za brzmienie utworu wykonawcom jest doskonałym wehikułem idei eksperymentu. Gdzież lepiej realizuje się wszak Cage'owskie przekonanie, że muzyka eksperymentalna to ta, której efektu brzmieniowego kompozytor nie może z góry przewidzieć? Jeśli faktycznie przyjąć jego definicję, to właśnie w tej najbardziej konserwatywnej praktyce Studia - pisaniu partytur - realizuje się także najwyraźniej jego eksperymentalny charakter. Album "PRES Scores" jest poświęcony tej ambiwalencji konserwatyzmu i eksperymentu. Partytury zapisane na papierze są tym, co kompozytor po sobie pozostawia domagając się bądź przynajmniej dopuszczając kolejne realizacje. Partytury eksperymentalne zaś powinny przynajmniej zezwalać na eksperymentalne realizacje. Na albumie znajduje się kilka z nich.

wytwórnia: Bołt Records, 2013
nośnik: CD, format: CD, ilość nośników: 2
opakowanie: digipack
nr kat.: BR ES09
czas: 54:20; 66:36

STAN: nowa, zafoliowana
ID: 920097375

Skontaktuj się

Adam

Na OLX od lipiec 2016

Ostatnio online wczoraj o 18:58

Wszystkie oceny są weryfikowane. Mogą je wystawiać tylko osoby, które kupiły przedmiot z Przesyłką OLX.

Dodane 19 września 2024

PRES Scores Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek Polish Radio Experimental

Tylko przedmiot

149 zł

Cena z Przesyłką OLX

Safety Badge

Użytkownik

Lokalizacja

Darmowa aplikacja na Twój telefon