Wiadomości
Dodaj ogłoszenie
  1. Strona główna
  2. Antyki i Kolekcje
  3. Antyki
  4. Stara porcelana
  5. Dzbanki i czajniki
  6. Dzbanki i czajniki - Dolnośląskie
  7. Dzbanki i czajniki - Jelenia Góra
  8. Dzbanki i czajniki - Cieplice Śląskie-Zdrój
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska
PromujOdśwież
  • Prywatne

Opis

Śliczna Porcelana MEISSEN SAKSONIA GERMANY.

Królewska Manufaktura Porcelany MEISSEN, Miśnia.

Śnieżno biała porcelana zdobiona reliefami.
Dziubek dzbanka w kształcie głowy łabedzia.

Stan dobry +.Delikatny odprysk podstawy, uszczerbek ząbka wew. części pokrywki, klejony uchwyt pokrywki.
Porcelana ze świetnego surowca i najwyzszej klasy.

Wymiary :
wysokość 14,7 cm/ 19 cm z pokrywką
szerokość z uchem 16 cm
śred podstawy 7 cm

W 1709 roku pierwszą udaną masę porcelanową uzyskał w laboratorium Johann Friedrich Böttger. Był on zdolnym alchemikiem, który przybył do Drezna z Berlina i początkowo pracował nad sztuką wyrobu złota z metali nieszlachetnych. Chcąc zachować tajemnicę produkcji złota dla swego dworu, król August II kazał zatrzymać alchemika do własnej dyspozycji, osadzając go w Jungfernbastei[4]. Böttgerowi przydzielano różnych współpracowników, w tym także fizyka Ehrenfrieda Walthera von Tschirnhausena. Ich wspólne doświadczenia (początkowo bliższe nawet alchemicznym eksperymentom) nie pozwoliły wyprodukować złota. Przyczyniły się jednak do uzyskania pierwszych próbek porcelany. Początkowym efektem tych badań i eksperymentów była tzw. porcelana jaspisowa, czyli brunatnoczerwona kamionka[5]. Po przedstawieniu jej królowi Augustowi II, monarcha – uradowany tym odkryciem – powierzył Böttgerowi potrzebne środki do rozbudowania fabryki, którą w 1710r. przeniósł do Miśni pod Dreznem i umieścił w zamku Albrechtsburg[6].

W wytwórni, której pierwszym kierownikiem do 1719r. był sam Böttger, ciągle prowadzono prace nad modernizacją produkcji oraz ulepszania składu masy kamionkowej w celu uzyskania białej porcelany, co udało się uzyskać w 1713r.[7] W pierwszym okresie działalności manufaktury w Miśni, datowanym na lata 1710–1719, głównym modelarzem był Johann Jakob Irminger (pochodzący z Augsburga nadworny złotnik królewski)[8].

Lata 1720–1733 są w historii miśnieńskiej manufaktury zwane okresem malarskim (ponieważ na wyrobach z tego okresu dominuje dekoracja malowana) lub okresem Höroldta (od nazwiska Johanna Gregora Höroldta – drugiego po Bröttgerze kierownika fabryki). Dominującymi motywami w zdobnictwie wyrobów były wówczas chińskie wzory. Dekoracja malarska, która do tej pory sprawiała pewne trudności, nie stanowiła już żadnych problemów.

W latach 1733–1756 miśnieńska manufaktura przeżywała największy rozkwit. Stało się tak za sprawą przybycia do Miśni kreatywnego i pracowitego rzeźbiarza Johanna Joachima Kändlera. Był on projektantem licznych figurek przedstawiających postacie i zwierzęta.

Wojna Siedmioletnia (1756-1763) przyniosła Miśni pierwszy kryzys. Miasto zajęły pruskie wojska. Gotowe wyroby zrabowano, urządzenia i modele częściowo zniszczono, częściowo zaś wywieziono do Berlina[9]. Koniec wojny nie przyniósł manufakturze w Miśni stabilizacji. Po śmierci króla Augusta III kierownictwo manufakturą powierzono profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie – Christianowi Wilhelmowi Dietrichowi. Okres ten, przypadający na lata 1763–1774 – z powodu podporządkowania kierunku artystycznego Akademii Drezdeńskiej nazywany jest akademickim[10]. Po wojnie, dominujące w okresie kändlerowskim rokokowe formy, zastąpiły formy akademickie i klasycyzujące[11]. Pod koniec lat siedemdziesiątych XVIIIw. miśnieńska manufaktura utraciła swoją przodującą dotąd pozycję i nigdy jej już nie odzyskała.

W latach 1774–1814 dyrektorem wytwórni w Miśni był Camillo Marcolini, który próbował przywrócić manufakturze dawną świetność.

W XIXw., po okresie wojen napoleońskich, nastąpiła modernizacja wytwórni, polegająca między innymi na wprowadzeniu metod przemysłowych do procesu produkcji. Wytwarzano przedmioty dobrej jakości, a we wzornictwie tak jak i w innych dziedzinach sztuk zapanowały tendencje historyzujące. W 1910r., z okazji jubileuszu dwóchsetlecia istnienia manufaktury w Miśni, wydano wspaniałą księgę pamiątkową oraz odlano wiele figurek opartych na osiemnastowiecznych modelach Kändlera.

Okres secesji wpłynął znacząco na zmianę wzornictwa, a projektowali wówczas w Miśni znani artyści, jak np. Henry van de Velde. Przez cały XXw. miśnieńskie wyroby odzwierciedlały aktualne tendencje w sztuce i wzornictwie.

Porcelana dla Konesera.

Wysprzedaż kolekcji.
ID: 577517854

Skontaktuj się

Darek 4

Na OLX od grudzień 2019

Ostatnio online w dniu 24 maja 2024

Dodane 29 kwietnia 2024

Porcelana MEISSEN Dzbanek MIŚNIA Biała Porcelana Miśnieńska

624 zł

Użytkownik

Lokalizacja

Darmowa aplikacja na Twój telefon