Prywatne
Opis
Recznie malowany oryginalny duzy plakat na konkurs Dzentelmeni Jezdni. Plakat jest recznie malowany na plycie. Pochodzi z lat 1966 do 1979. Prawdziwy rarytas dla kolekcjonera. Unikat.
Urodzony 1 stycznia 1922 roku Skalski był wielkim miłośnikiem motoryzacji. Prawo jazdy zrobił w wieku szesnastu lat w Brześciu, gdzie jego ojciec był komendantem Policji Państwowej. Podczas wojny z Niemcami we wrześniu 1939 roku walczył w Warszawskiej Brygadzie Pancerno-Motorowej, która naprędce zorganizowana, cierpiała na brak kierowców.
Po wojnie raził go brak elementarnej uprzejmości na drogach. – Wraz z dyrekcją komunikacji miejskiej postanowiliśmy zorganizować konkurs dla kierowców, żeby wyeliminować nieliczenie się z pasażerami i brutalne obchodzenie się z samochodem. Janusz wymyślił nazwę „dżentelmen jezdni”, natomiast ja układałem konkursowe zadania jak np. slalom na błonach Stadionu X-Lecia – wspomina Bielak.
Komitet Warszawski PZPR patronował konkursowi, choć w nim nie uczestniczył. Pierwsza edycja miała miejsce w 1966 roku. Organizatorem była redakcja Kuriera Polskiego przy współudziale Automobilklubu Warszawskiego, PZMot oraz wydziałów ruchu drogowego stołecznego i wojewódzkiego MO.
Konkurs obejmował jazdę sprawnościową, ale do punktacji wliczała się także ocena publiczności z poprzedzających miesięcy. – Nagradzając braliśmy pod uwagę, czy były skargi i zażalenia na kierowców. Od pierwszego konkursu zaczęła się rywalizacja między kierowcami. Doszło do mnie, że poprawiła się kultura jazdy i pasażerowie to odczuli – podkreśla Bielak.
Początkowo skromny konkurs rozkręcił się za Gierka, gdy motoryzacja stawała się masowa, a śmierć zbierała niepokojąco obfite żniwo na drogach. Tylko w 1975 roku zginęło ponad 5,6 tys. osób, o 60 proc. więcej niż w 2021 roku, a przecież w 1975 roku po polskich drogach jeździło 21 razy mniej samochodów osobowych!
Władzom zależało na rozpropagowaniu bezpiecznej jazdy więc zachęcały duże zakłady do masowego zgłaszania pracowników. Tylko z warszawskiego MZK startowało 2,5 tys. kierowców, czyli 90 proc. uprawnionych. Do konkursu wystawiały swoich zawodników również inne duże przedsiębiorstwa, z innych miast. Do przystąpienia upoważniała bezwypadkowa jazda i
Urodzony 1 stycznia 1922 roku Skalski był wielkim miłośnikiem motoryzacji. Prawo jazdy zrobił w wieku szesnastu lat w Brześciu, gdzie jego ojciec był komendantem Policji Państwowej. Podczas wojny z Niemcami we wrześniu 1939 roku walczył w Warszawskiej Brygadzie Pancerno-Motorowej, która naprędce zorganizowana, cierpiała na brak kierowców.
Po wojnie raził go brak elementarnej uprzejmości na drogach. – Wraz z dyrekcją komunikacji miejskiej postanowiliśmy zorganizować konkurs dla kierowców, żeby wyeliminować nieliczenie się z pasażerami i brutalne obchodzenie się z samochodem. Janusz wymyślił nazwę „dżentelmen jezdni”, natomiast ja układałem konkursowe zadania jak np. slalom na błonach Stadionu X-Lecia – wspomina Bielak.
Komitet Warszawski PZPR patronował konkursowi, choć w nim nie uczestniczył. Pierwsza edycja miała miejsce w 1966 roku. Organizatorem była redakcja Kuriera Polskiego przy współudziale Automobilklubu Warszawskiego, PZMot oraz wydziałów ruchu drogowego stołecznego i wojewódzkiego MO.
Konkurs obejmował jazdę sprawnościową, ale do punktacji wliczała się także ocena publiczności z poprzedzających miesięcy. – Nagradzając braliśmy pod uwagę, czy były skargi i zażalenia na kierowców. Od pierwszego konkursu zaczęła się rywalizacja między kierowcami. Doszło do mnie, że poprawiła się kultura jazdy i pasażerowie to odczuli – podkreśla Bielak.
Początkowo skromny konkurs rozkręcił się za Gierka, gdy motoryzacja stawała się masowa, a śmierć zbierała niepokojąco obfite żniwo na drogach. Tylko w 1975 roku zginęło ponad 5,6 tys. osób, o 60 proc. więcej niż w 2021 roku, a przecież w 1975 roku po polskich drogach jeździło 21 razy mniej samochodów osobowych!
Władzom zależało na rozpropagowaniu bezpiecznej jazdy więc zachęcały duże zakłady do masowego zgłaszania pracowników. Tylko z warszawskiego MZK startowało 2,5 tys. kierowców, czyli 90 proc. uprawnionych. Do konkursu wystawiały swoich zawodników również inne duże przedsiębiorstwa, z innych miast. Do przystąpienia upoważniała bezwypadkowa jazda i
ID: 839662000
Dodane 29 lipca 2025
Oryginalny Polski plakat PRL Konkurs Dzentelmeni Jezdni antyk obraz
290 zł
Lokalizacja