Przejdź do głównej części
Czat

Powiadomienia

Dodaj ogłoszenie
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA
PromujOdśwież

Prywatne

Rok wydania: 2017

Okładka: Twarda

Stan: Nowe

Rodzaj: Nauki humanistyczne

Opis

Sprzedam nową książkę „Od zakazu do wolności. Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki” autorstwa Mateusza Marii Bieczyńskiego, wydaną w 2017 roku.

Fragment wstępu:

„Wolność twórczości artystycznej stanowi współcześnie jedno z najważniejszych praw człowieka w sferze kultury. Wiele państw europejskich wyraża ją explicite w narodowych konstytucjach, a w większości krajów została jednoznacznie rozpoznana w orzecznictwie sądowym. Swobodę ekspresji w sztuce gwarantują także przepisy europejskiego prawa międzynarodowego z zakresu praw człowieka. Jej obowiązywanie potwierdził Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Dokonując wykładni art. 10 Europejskiej konwencji praw człowieka, uznał on, że gwarancja wolności wypowiedzi przewidziana w tym przepisie obejmuje również dzieła sztuki. Także Karta praw podstawowych Unii Europejskiej z roku 2000, która na mocy Traktatu lizbońskiego stała się integralną częścią tzw. prawa pierwotnego Unii Europejskiej w roku 2007, zawiera gwarancję jej poszanowania - art. 13 stanowi, że „sztuka i badania naukowe są wolne od ograniczeń”.

Tytuł: Od zakazu do wolności. Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki
Autor: Mateusz Maria Bieczyński
Wydawca: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu / Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum
Język: polski
Rok: 2017
Stan: nowa
Okładka: twarda / zabezpieczona folią
Format: 25,5 x 17,5 cm
Ilość stron: 672
Waga: 1,5 kg

SPIS TREŚCI:

WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP

ROZDZIAŁ I
ZAKAZ OBRAZOWANIA - ŹRÓDŁA PRAWNEJ POZYTYWIZACJI TWÓRCZOŚCI ARTYSTYCZNEJ
1. Wprowadzenie
2. Starotestamentowy zakaz obrazowania w szerszym kontekście kulturowym
3. Platońskie fundamenty cenzury państwowej
4. Rzymski model sztuki oficjalnej
5. Wczesnochrześcijański zakaz obrazowania
6. Rehabilitacja sztuki starożytnej w Bizancjum
7. Rzymskokatolicka koncepcja Biblia pauperum
8. Zakaz obrazowania w islamie i jego oddziaływanie
9. Bizantyjskie spory ikonoklastyczne
10. Karolińska rehabilitacja sztuk wizualnych
11. Podsumowanie

ROZDZIAŁ II
ROLA PRAWA W SEKULARYZACJI SZTUKI
1. Wprowadzenie
2. Chrześcijańska doktryna wizerunków przed reformacją
2.1. Wizerunki w doktrynach ruchów heretyckich
2.1.1. Katarzy
2.1.2. Husyci
2.1.3. Savonarola
2.1.4. Inne ruchy heretyckie
2.2. Wizerunki w doktrynach ruchów monastycznych
2.2.1. Bernard z Clairvaux i reguła cystersów
2.2.2. Kanonicy regularni (wiktorianie)
2.2.3. Zakony żebracze (dominikanie i franciszkanie)
2.3. Obrazy w pismach teologów późnego średniowiecza
2.3.1. Szkoła z Chartres
2.3.2. Robert Grosseteste
2.3.3. Św. Bonawentura
2.3.4. Scholastyka jako normatywna praktyka Kościoła
2.4. Ustawodawstwo papieskie dotyczące starożytnych artefaktów
3. Prawno-religijne ograniczenia swobód twórczych doby reformacji i kontrreformacji
3.1. Reformacyjny zakaz obrazowania
3.1.1. Reformacja w krajach niemieckich
3.1.2. Ikonoklazm niderlandzki
3.1.3. Ikonoklazm anglikański
3.2. Kontrreformacyjne reguły sztuki
3.2.1. Kanony Soboru Trydenckiego
3.2.2. Literatura normatywna
3.2.2.1. Giovanni da Fabriano
3.2.2.2. Karol Boromeusz
3.2.2.3. Molanus i Pacheco
3.2.2.4. Bartolomeo Ammannati
3.2.2.5. Gabriele Paleotti
3.2.2.6. Adam Fabian Birkowski i synod krakowski
3.2.3. Przypadki cenzury kościelnej
3.3. Podsumowanie - Rola religijnego zakazu w rozwoju idei wolności sztuki świeckiej
4. Świeckie przywileje jako forma gwarancji swobód twórczych
4.1. Przywileje grupowe
4.1.1. Cechy rzemieślnicze
4.1.2. Akademia Florencka
4.1.3. Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Paryżu
4.1.3.1. Przywilej fundacyjny i jego kontekst polityczny
4.1.3.2. Reguły organizacyjne i literatura normatywna
4.1.3.3. Polityka kulturalna w zakresie wystawiennictwa i nagród
4.2. Przywileje indywidualne
4.2.1. Funkcja artysty nadwornego
4.2.2. Wczesna ochrona prawno-autorska
5. Podsumowanie

ROZDZIAŁ III
PRAWNA POZYTYWIZACJA DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ
1. Wprowadzenie
2. Rewolucja francuska i nowoczesna relacja prawa i sztuki
3. Sztuka jako przedmiot regulacji prawa stanowionego
3.1. Początki nowoczesnego prawa autorskiego
3.1.1. Copyrights w Wielkiej Brytanii
3.1.2. Urheberrecht w Niemczech
3.1.3. Droit d’Auteur
3.2. Dualizm źródeł ochrony zabytków
3.3. Cenzura polityczna
3.3.1. Karykatura
3.3.2. Satyra i karykatura we Francji
3.3.3. Cenzura karykatury w Wielkiej Brytanii
3.4. Teatr
3.4.1. Państwowy nadzór nad teatrami w Wielkiej Brytanii
3.4.2. Cenzura teatralna we Francji
3.4.3. Teatry i cenzura w Niemczech
3.5. Treści nieobyczajne
3.5.1. Niemiecki rodowód nieobyczajności w sztuce
3.5.2. Sztuka i obscena we Francji
3.5.3. Sztuka a moralność w Wielkiej Brytanii
3.5.4. Inne kraje
4. Podsumowanie

ROZDZIAŁ IV
PRAWNA DEKLARACJA WOLNOŚCI SZTUKI
1. Wprowadzenie
2. Wolność sztuki przed II wojną światową
2.1. Francja - początek politycznego aktywizmu artystycznego
2.2. Anglia - spór o estetykę
2.3. Stany Zjednoczone - prawo i sztuka awangardowa
2.4. Niemcy - pierwsza deklaracja konstytucyjna
3. Polityka kulturalna państw totalitarnych
4. Wolność sztuki w Europie Zachodniej po II wojnie światowej
4.1. Niemcy - ‘model mediacyjny’
4.2. Francja - ‘model nadzorczy’ i ‘model wolnościowy’
4.3. Stany Zjednoczone - ‘kazuistyczny model konfrontacyjny’
4.4. Polska po 1989 roku - ‘model faktyczny’
5. Standardy międzynarodowe w zakresie ochrony wolności sztuki jako prawa człowieka
5.1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
5.2. Ochrona w międzynarodowych Paktach Praw Człowieka (1966)
5.3. Działalność Rady Praw Człowieka ONZ
5.4. UNESCO i jego wkład w prawną gwarancję wolności sztuki
6. Europejskie standardy ochrony wolności twórczości artystycznej
6.1. Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej
6.2. Europejska Konwencja Praw Człowieka i orzecznictwo ETPC (‘model konsensualny’)
6.2.1. Sztuka jako przedmiot oceny Trybunału
6.2.1.1. Sprawy nieprzyjęte do rozpatrzenia przez Trybunał
6.2.1.2. Sprawy przyjęte do rozpatrzenia przez Trybunał
6.2.2. Ekspresja artystyczna i jej granice (tzw. cele prawowite)
6.2.3. Mediacja wartości społecznych jako model regulacji sztuki
6.2.4. Ekspresja artystyczna i margines swobody ocen sądów krajowych
6.2.5. Metoda rozróżniania jako argument gwarancyjny dla wolności sztuki
6.2.6. Krytyka stanowiska ETPC w sprawach dotyczących sztuki
7. Podsumowanie

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Pozdrawiam! :)
ID: 929187849

Skontaktuj się

Rodmił

Na OLX od listopad 2012

Ostatnio online w dniu 08 sierpnia 2025

xxx xxx xxx

Dodane 29 lipca 2025

Książka "Historia prawnej pozytywizacji wolności sztuki" - NOWA

Tylko przedmiot

49 zł

Przedmiot z Pakietem Ochronnym

Safety Badge

Lokalizacja

Zwroty

Pakiet Ochronny

Zwróć przedmiot, jeśli jest uszkodzony lub niezgodny z opisem. Zgłoś problem do 24 h od otrzymania przedmiotu. Szczegóły

Darmowa aplikacja na Twój telefon