Prywatne
Rok wydania: 2020
Okładka: Miękka
Stan: Nowe
Tematyka: Sztuka
Opis
Mitoraj. Dialog sztuki z historią
Beata Klocek Di Biasio
Dzieło Mitoraja czerpie swoją niebywałą siłę i piękno z dwóch – antycznych i judeochrześcijańskich – korzeni Europy. Jego sztuka pozwala ukazać rzecz niezmiernie ciekawą i ważną – dialog sztuki współczesnej z historią.
We wstępie do materiałów z konferencji zorganizowanej w 2002 roku przez Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji, Romano Prodi napisał:
„Europa jutra nie może opierać się wyłącznie na ekonomii. Jeżeli ma się stać pozytywnym przykładem dla całego świata, wydaje się, że trzeba większy nacisk kłaść na wartości etyczne, a nawet estetyczne…” Powstaje pytanie, czy tak wielki sukces Mitoraja wiąże się w istotny sposób z kryzysem naszej europejskiej tożsamości? Nie ulega wątpliwości, że twórczość Igora Mitoraja przywraca kulturze europejskiej jedność opartą na antycznych fundamentach. Czy możemy zatem uznać go za „rewolucjonistę w grecko-rzymskim przebraniu”?
Spis treści:
Słowo wstępne Bohdana Michalskiego
WSTĘP
W poszukiwaniu odległych źródeł europejskiej tożsamości
ROZDZIAŁ I
Biografia artystyczna i świat sztuki Igora Mitoraja
1. „Ritorno a Roma”
2. Kraków
3. Paryż
4. Meksyk i Gwatemala
5. Grecja
6. Cinecittà – Włochy i europejskie korzenie
7. Indie
8. Prowansja – tylko latem
9. Pietrasanta
10. Świat rzeźby według Mitoraja
11. Itaka
12. Co już wiemy o sztuce Igora Mitoraja (stan badań)
ROZDZIAŁ II
Mędzy Grecją a chrześcijaństwem
1. Mitologia Mitoraja
2. Rzeźby Mitoraja a grecki kanon piękna
3. Neoplatonizm i spirytualizm wyrażony w kamieniu: Michał Anioł i Igor Mitoraj
4. Dialog pierwiastków chrześcijańskich z klasycznymi w sztuce Igora Mitoraja
5. Maski rzeźbione dialogiem – locus theologicus
ROZDZIAŁ III
Pomniki pamięci historyczno-kulturowej we współczesnej przestrzeni publicznej
1. Sztuka publiczna Igora Mitoraja
2. Paryż, La Défense
3. Londyn, Canary Wharf
4. Kraków, Rynek Główny
5. Florencja, Giardino di Boboli
6. Rzym, Piazza Monte Grappa
7. Paryż, Jardin des Tuileries
8. Piza
9. Pietrasanta, place, wnętrza, kościół
ROZDZIAŁ IV
Fantazje archeologiczne Igora Mitoraja
1. Rzym, Mercati di Traiano
2. Agrigento na Sycylii, Valle dei Templi
3. Pompeje
Bibliografia
Dokumentacja
Spis ilustracji
liczba stron: 192
format: 210 x 290 mm
publikacja bogato ilustrowana
język publikacji: angielski
Beata Klocek Di Biasio
Dzieło Mitoraja czerpie swoją niebywałą siłę i piękno z dwóch – antycznych i judeochrześcijańskich – korzeni Europy. Jego sztuka pozwala ukazać rzecz niezmiernie ciekawą i ważną – dialog sztuki współczesnej z historią.
We wstępie do materiałów z konferencji zorganizowanej w 2002 roku przez Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji, Romano Prodi napisał:
„Europa jutra nie może opierać się wyłącznie na ekonomii. Jeżeli ma się stać pozytywnym przykładem dla całego świata, wydaje się, że trzeba większy nacisk kłaść na wartości etyczne, a nawet estetyczne…” Powstaje pytanie, czy tak wielki sukces Mitoraja wiąże się w istotny sposób z kryzysem naszej europejskiej tożsamości? Nie ulega wątpliwości, że twórczość Igora Mitoraja przywraca kulturze europejskiej jedność opartą na antycznych fundamentach. Czy możemy zatem uznać go za „rewolucjonistę w grecko-rzymskim przebraniu”?
Spis treści:
Słowo wstępne Bohdana Michalskiego
WSTĘP
W poszukiwaniu odległych źródeł europejskiej tożsamości
ROZDZIAŁ I
Biografia artystyczna i świat sztuki Igora Mitoraja
1. „Ritorno a Roma”
2. Kraków
3. Paryż
4. Meksyk i Gwatemala
5. Grecja
6. Cinecittà – Włochy i europejskie korzenie
7. Indie
8. Prowansja – tylko latem
9. Pietrasanta
10. Świat rzeźby według Mitoraja
11. Itaka
12. Co już wiemy o sztuce Igora Mitoraja (stan badań)
ROZDZIAŁ II
Mędzy Grecją a chrześcijaństwem
1. Mitologia Mitoraja
2. Rzeźby Mitoraja a grecki kanon piękna
3. Neoplatonizm i spirytualizm wyrażony w kamieniu: Michał Anioł i Igor Mitoraj
4. Dialog pierwiastków chrześcijańskich z klasycznymi w sztuce Igora Mitoraja
5. Maski rzeźbione dialogiem – locus theologicus
ROZDZIAŁ III
Pomniki pamięci historyczno-kulturowej we współczesnej przestrzeni publicznej
1. Sztuka publiczna Igora Mitoraja
2. Paryż, La Défense
3. Londyn, Canary Wharf
4. Kraków, Rynek Główny
5. Florencja, Giardino di Boboli
6. Rzym, Piazza Monte Grappa
7. Paryż, Jardin des Tuileries
8. Piza
9. Pietrasanta, place, wnętrza, kościół
ROZDZIAŁ IV
Fantazje archeologiczne Igora Mitoraja
1. Rzym, Mercati di Traiano
2. Agrigento na Sycylii, Valle dei Templi
3. Pompeje
Bibliografia
Dokumentacja
Spis ilustracji
liczba stron: 192
format: 210 x 290 mm
publikacja bogato ilustrowana
język publikacji: angielski
ID: 959816175
Skontaktuj się
Paweł
Na OLX od styczeń 2021
Ostatnio online wczoraj o 19:43
Wszystkie oceny są weryfikowane. Mogą je wystawiać tylko osoby, które kupiły przedmiot z Przesyłką OLX.
xxx xxx xxx
Dodane 20 lipca 2025
Igor Mitoraj Dialog sztuki z historią
280 zł
Paweł
Na OLX od styczeń 2021
Ostatnio online wczoraj o 19:43
Wszystkie oceny są weryfikowane. Mogą je wystawiać tylko osoby, które kupiły przedmiot z Przesyłką OLX.
Lokalizacja