Prywatne
Opis
Tylko odbiór osobisty. Sprzedam lub zamienię (w rozliczeniu) na kolekcjonerski sprzęt foto - np. Leica, Contax, itp.
Sygnowana grafika (oryginalna odbitka graficzna), akwaforta, z pierwszej połowy XX wieku datowana według ustaleń, na około 1914-1935 rok, przedstawiająca widok portu i Wałów Chrobrego w Szczecinie - widok Hakenterrasse jeszcze bez gmachu dyrekcji ceł, którego budowę ukończono w 1921 roku. Artysta mógł jednak stworzyć grafikę później niż w 1921 np. na podstawie fotografii czy szkiców. Późniejsza data podana przeze mnie, jest datą zamieszczenia dedykacji na odwrocie grafiki, gdy odbitka graficzna już istniała. Początkową datą jest rok podany przez Muzeum Narodowe w Szczecinie, które posiada taką sama grafikę tylko barwioną. Informacje można znaleźć w Internecie.
Muzeum podaje jednak inne nazwisko twórcy (z tego co wiem niepotwierdzone). Ja uważam, na podstawie analizy podpisu, liter i ich połączeń, a także znalezionej w internetowej galerii, innej, późniejszej pracy artysty, z niemal identycznym podpisem, że jest to dzieło Hansa Tiburtiusa. W wyszukiwarce - Pomono Tiburtius Hans Timmendorfer. Ocenę pozostawiam zainteresowanym i znawcom tematu.
Grafika została oprawiona w ramę ze szkłem, z tyłu zastosowane zostało papierowe zaklejenie, uniemożliwiające dostanie się do grafiki bez zerwania go (nieco ponadrywane ale w dużej mierze nieprzerwane). Rama prosta drewniana. Szkło (lekko, miejscowo przymglone od wewnątrz), plecki – płyta pilśniowa. Gwoździki, zaczep. Oprawa pochodzi moim zdaniem z podobnego okresu co sama grafika i mogła zostać wykonana na zamówienie w 1935 roku lub wcześniej.
Z tyłu oprawy, duża, papierowa wklejka właściciela grafiki (który obdarował nią przedstawiona w dedykacji osobę), a jednocześnie właściciela, mieszczącej się w Szczecinie, Hurtowni śledzi oraz fabryki likierów i win, Alfreda Nentwicha.
Jest to wklejka z nadrukiem firmowym w języku niemieckim - logo, adresem i innymi danymi pozwalającymi na identyfikację (pod wklejką jest inna naklejka papierowa, której treść nie jest możliwa do odczytania bez zabiegów konserwatorskich. Jest to prawdopodobnie wizytówka galerii sztuki - widać jej róg).
Ponadto na widocznej wklejce widnieje odręczny zapis, w języku niemieckim, wykonany prawdopodobnie przez samego Alfreda Nentwicha, z widoczną datą, 29 marca 1935,
Grafika miała być, lub została, podarowana osobie o imieniu i nazwisku Kaare Holtz.
Odręczny zapis brzmi:
29 Martz 1935. Meinem Volontar Kaare Holst zur freundlichen Erinnerung an deine Tätigkeit in Stettin, "Der Mensch soll immer streben zum Besseren”. Alfred Nentwich.
29 marca 1935. Mojemu wolontariuszowi Kaare Holst jako przyjacielskie przypomnienie działalności w Szczecinie, „Ludzie powinni zawsze dążyć do lepszego”. Alfred Nentwich.
Cytat zawarty w tekście pochodzi z dzieła Johanna Wolfganga von Goethe “Herman i Dorota”
Tytuł grafiki: Stettin, Hafen (Szczecin, Port)
Twórca: Tiburtius Hans 1892-1958
Rok powstania: około 1914-1935
Technika: Akwaforta.
Wymiar odbitki/tłoczenia: około 27,5 x 19,5 cm
Wymiar papieru/ramy: 43 x 33 cm
Podłoże: Papier graficzny
Oprawa: Drewno, szkło, płyta pilśniowa, taśma papierowa.
Analiza:
Grafika, którą posiadam, jest zaklejona w ramie za szkłem. Nie ma możliwości jej wyjęcia bez naruszenia oryginalnej oprawy. Ocena została wykonana przez oglądanie przez szkło, umieszczone w ramie, pod różnymi kątami, także przy wykorzystaniu lupy. Nie widać rastra. Nie jest to kopia drukowana techniką offsetową. Wszystko wskazuje na to, że jest to odbitka wykonana z trawionej matrycy, prawdopodobnie płyty wykonanej z blachy cynkowej, ew. miedzianej. Praca wykonana tradycyjną techniką graficzną (akwaforta) przy użyciu prasy graficznej. Czytelne wydają się delikatne oznaki różnej grubości farby czy niewielkich rozmyć farby na krawędziach linii/plam mocnej czerni, które powstają zwykle przy przecieraniu wytrawionej blachy tamponem, po wcześniejszym nałożeniu farby. Wyraźny odcisk blachy w papierze, zmieniający, wygładzający fakturę papieru graficznego w obrębie obrazu i poza nim (niewielki margines od „czystej” blachy dookoła obrazu).
Podpis ołówkiem - widoczne charakterystyczne błyszczenie grafitu.
Rama drewniana. Posiada na odwrocie (plecach oprawy) ciekawą kartę, tak jak to widać na załączonych zdjęciach, która zakleja inną, niemożliwą w tej sytuacji do odczytania. Widać jej narożnik. Jest to prawdopodobnie wizytówka galerii. Praca i oprawa posiadają różnego typu drobne uszkodzenia spowodowane wiekiem, przechowywaniem itp.
Sygnowana grafika (oryginalna odbitka graficzna), akwaforta, z pierwszej połowy XX wieku datowana według ustaleń, na około 1914-1935 rok, przedstawiająca widok portu i Wałów Chrobrego w Szczecinie - widok Hakenterrasse jeszcze bez gmachu dyrekcji ceł, którego budowę ukończono w 1921 roku. Artysta mógł jednak stworzyć grafikę później niż w 1921 np. na podstawie fotografii czy szkiców. Późniejsza data podana przeze mnie, jest datą zamieszczenia dedykacji na odwrocie grafiki, gdy odbitka graficzna już istniała. Początkową datą jest rok podany przez Muzeum Narodowe w Szczecinie, które posiada taką sama grafikę tylko barwioną. Informacje można znaleźć w Internecie.
Muzeum podaje jednak inne nazwisko twórcy (z tego co wiem niepotwierdzone). Ja uważam, na podstawie analizy podpisu, liter i ich połączeń, a także znalezionej w internetowej galerii, innej, późniejszej pracy artysty, z niemal identycznym podpisem, że jest to dzieło Hansa Tiburtiusa. W wyszukiwarce - Pomono Tiburtius Hans Timmendorfer. Ocenę pozostawiam zainteresowanym i znawcom tematu.
Grafika została oprawiona w ramę ze szkłem, z tyłu zastosowane zostało papierowe zaklejenie, uniemożliwiające dostanie się do grafiki bez zerwania go (nieco ponadrywane ale w dużej mierze nieprzerwane). Rama prosta drewniana. Szkło (lekko, miejscowo przymglone od wewnątrz), plecki – płyta pilśniowa. Gwoździki, zaczep. Oprawa pochodzi moim zdaniem z podobnego okresu co sama grafika i mogła zostać wykonana na zamówienie w 1935 roku lub wcześniej.
Z tyłu oprawy, duża, papierowa wklejka właściciela grafiki (który obdarował nią przedstawiona w dedykacji osobę), a jednocześnie właściciela, mieszczącej się w Szczecinie, Hurtowni śledzi oraz fabryki likierów i win, Alfreda Nentwicha.
Jest to wklejka z nadrukiem firmowym w języku niemieckim - logo, adresem i innymi danymi pozwalającymi na identyfikację (pod wklejką jest inna naklejka papierowa, której treść nie jest możliwa do odczytania bez zabiegów konserwatorskich. Jest to prawdopodobnie wizytówka galerii sztuki - widać jej róg).
Ponadto na widocznej wklejce widnieje odręczny zapis, w języku niemieckim, wykonany prawdopodobnie przez samego Alfreda Nentwicha, z widoczną datą, 29 marca 1935,
Grafika miała być, lub została, podarowana osobie o imieniu i nazwisku Kaare Holtz.
Odręczny zapis brzmi:
29 Martz 1935. Meinem Volontar Kaare Holst zur freundlichen Erinnerung an deine Tätigkeit in Stettin, "Der Mensch soll immer streben zum Besseren”. Alfred Nentwich.
29 marca 1935. Mojemu wolontariuszowi Kaare Holst jako przyjacielskie przypomnienie działalności w Szczecinie, „Ludzie powinni zawsze dążyć do lepszego”. Alfred Nentwich.
Cytat zawarty w tekście pochodzi z dzieła Johanna Wolfganga von Goethe “Herman i Dorota”
Tytuł grafiki: Stettin, Hafen (Szczecin, Port)
Twórca: Tiburtius Hans 1892-1958
Rok powstania: około 1914-1935
Technika: Akwaforta.
Wymiar odbitki/tłoczenia: około 27,5 x 19,5 cm
Wymiar papieru/ramy: 43 x 33 cm
Podłoże: Papier graficzny
Oprawa: Drewno, szkło, płyta pilśniowa, taśma papierowa.
Analiza:
Grafika, którą posiadam, jest zaklejona w ramie za szkłem. Nie ma możliwości jej wyjęcia bez naruszenia oryginalnej oprawy. Ocena została wykonana przez oglądanie przez szkło, umieszczone w ramie, pod różnymi kątami, także przy wykorzystaniu lupy. Nie widać rastra. Nie jest to kopia drukowana techniką offsetową. Wszystko wskazuje na to, że jest to odbitka wykonana z trawionej matrycy, prawdopodobnie płyty wykonanej z blachy cynkowej, ew. miedzianej. Praca wykonana tradycyjną techniką graficzną (akwaforta) przy użyciu prasy graficznej. Czytelne wydają się delikatne oznaki różnej grubości farby czy niewielkich rozmyć farby na krawędziach linii/plam mocnej czerni, które powstają zwykle przy przecieraniu wytrawionej blachy tamponem, po wcześniejszym nałożeniu farby. Wyraźny odcisk blachy w papierze, zmieniający, wygładzający fakturę papieru graficznego w obrębie obrazu i poza nim (niewielki margines od „czystej” blachy dookoła obrazu).
Podpis ołówkiem - widoczne charakterystyczne błyszczenie grafitu.
Rama drewniana. Posiada na odwrocie (plecach oprawy) ciekawą kartę, tak jak to widać na załączonych zdjęciach, która zakleja inną, niemożliwą w tej sytuacji do odczytania. Widać jej narożnik. Jest to prawdopodobnie wizytówka galerii. Praca i oprawa posiadają różnego typu drobne uszkodzenia spowodowane wiekiem, przechowywaniem itp.
ID: 1021495279
Skontaktuj się
xxx xxx xxx
Dodane 02 grudnia 2025
Hans Tiburtius, "Stettin, Hafen" ("Szczecin, Port"). Dedykacja.
2 000 zł
Lokalizacja