Prywatne
Rok wydania: 2014
Okładka: Miękka
Stan: Nowe
Rodzaj: Ekonomia
Opis
Finansowanie infrastruktury transportowej w Polsce. Innowacyjne instrumenty finansowe prywatno-publiczne partnerstwo
Marcin Liberadzki
SGH 2014
Kod produktu: 978********-917-3
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 166
Odbiór osobisty JELONKI lub OCHOTA - możliwy, ale mocno utrudniony
Pakuje bardzo starannie - w twardy karton i folię strech
Wprowadzenie
I. WYDATKI NA INFRASTRUKTURĘ TRANSPORTOWĄ
W ŚWIETLE NOWEJ PERSPEKTYWY FINANSOWEJ 2014-2020
1. Podział środków
2. Potrzeby inwestycyjne a fundusze dostępne w latach 2014-2020
II. EFEKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA ZAANGAŻOWANIA SIĘ SEKTORA PRYWATNEGO
W PROCES DOSTARCZANIA INFRASTRUKTURY TRANSPORTU NA PRZYKŁADZIE INFRASTRUKTURY DROGOWEJ
1. Przesłanki angażowania się sektora prywatnego w dostarczanie infrastruktury drogowej
1.1. Zawodność rynku
1.1.1. Droga jako dobro publiczne
1.1.2. Droga a efekt zewnętrzny
1.1.3. Monopol naturalny w przypadku autostrad
1.1.4. Rosnące korzyści skali
1.1.5. Dobra społecznie pożądane
2. Kształtowanie cen za korzystanie z drogi
2.1. Definicja i rodzaje opłat
2.2. Funkcje opłat za korzystanie z odcinka drogi
2.3. Ustalanie cen i optymalna alokacja
2.3.1. Określenie kosztów
2.3.2. Efektywna alokacja a opłacalność finansowa projektu
2.3.3. Stawki wyższe niż koszty krańcowe (ceny monopolistyczne)
2.3.4. Wpływ cen powyżej kosztów krańcowych na alokację zasobów
2.4. Opłata jako instrument internalizacji efektów zewnętrznych
3. Kryterium sprawiedliwego podziału zasobów
4. Analiza ekonomiczna a analiza finansowa projektu
III. PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE
1. Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego
2. Określenie pojęć
2.1. Władza publiczna
2.2. PPP a prywatyzacja
2.3. "Dobra publiczne" a "zadania z zakresu użyteczności publicznej"
2.4. Dotacje a PPP
2.5. Powierzanie zadań w drodze umowy
2.6. Powierzanie zadań w drodze aktu administracyjnego
2.6.1. Koncesja jako forma powierzania zadań
2.6.2. Zezwolenie
2.6.3. Spółka prawa handlowego jako organ administracji
2.6.4. PPP a zobowiązania sektora finansów publicznych
3. Ramy prawne partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
3.1. Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym
3.2. Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi
3.3. Modele PPP w programie budowy autostrad w Polsce - wprowadzenie
3.4. Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia
4. Zasady wyboru partnera prywatnego
IV. FINANSOWANIE SPÓŁKI PROJEKTOWEJ
1. Inicjatywy dotyczące innowacyjnego finansowania w UE
2. Specyfika modelu finansowania infrastruktury - project finance
3. Źródła finansowania spółki projektowej
3.1. Kapitał własny
3.2. Finansowanie hybrydowe typu mezzanine
3.2.1. Obligacje przychodowe - konstrukcja i emitenci
3.3. Finansowanie dłużne
3.3.1. Rynek krajowy obligacji przedsiębiorstw
3.3.2. Obligacje przychodowe w finansowaniu publicznego transportu zbiorowego
3.3.3. Finansowanie na rynku euroobligacji
3.3.4. Model finansowania dłużnego drogowych spółek specjalnego przeznaczenia
4. Program rządowy "Inwestycje Polskie"
5. Instrument finansowy: płatności zaliczkowe dla wykonawców w projektach infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków europejskich (z Funduszu Spójności)
5.1. Płatności zaliczkowe z Unii Europejskiej (DG Regio) do odpowiedzialnej instytucji w Polsce (Ministerstwa Rozwoju Regionalnego)
5.2. Możliwości płatności zaliczkowych poprzez odpowiedzialne instytucje w Polsce
5.3. Zaliczka na gruncie ustawy o finansach publicznych
5.4. Dopuszczalność płatności zaliczkowych w umowach już realizowanych
5.5. Zmiana sposobu płatności w odniesieniu do umów już istniejących, bez klauzul zaliczkowych
5.6. Płatność częściowa
5.6.1. Płatność częściowa zdyskontowana
5.6.2. Zbycie wierzytelności w drodze faktoringu
5.6.3. Zastosowanie akredytywy dokumentowej
V. WYBRANE RODZAJE RYZYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU AUTOSTRADOWEGO
1. Ryzyko popytu (ryzyko zmienności przychodów)
2. Sieciowy charakter infrastruktury transportowej
3. Zagadnienia dotyczące zabezpieczeń i masy upadłości
4. Ryzyko wypowiedzenia umowy/cofnięcia koncesji
5. Ryzyko technologiczne
6. Ryzyko związane z projektowaniem i budową
7. Ryzyko zarządzania i utrzymywania autostrady
8. Ryzyko związane z przekazaniem obiektów autostrady płatnej
9. Ryzyko regulacyjne i prawne
10. Ryzyko polityczne
11. Ryzyko siły wyższej
12. Ryzyko finansowe
12.1. Ryzyko inflacji
12.2. Ryzyko kursu walutowego
12.3. Ryzyko stop procentowych
13. Wybrane sposoby zabezpieczania się przed ryzykiem
13.1. Rachunek powierniczy
13.2. Umowy wsparcia w emisji obligacji przychodowych
13.3. Klauzule kredytowe
14. Wsparcie rządowe
14.1. Kompensacja na wypadek nieprzewidzianych wydatków ponoszonych przez koncesjonariusza
14.2. Gwarancje osiągnięcia minimalnego poziomu przychodu
14.3. Gwarancje Skarbu Państwa - zagadnienia ogólne
14.4. Podział zysku
VI. ANALIZA EKONOMICZNA ZASTOSOWANIE PRAKTYCZNE
1. Założenia i metodologia
1.1. Ocena użyteczności autostrady
1.2. Koszty eksploatacji pojazdów
1.3. Koszty czasu użytkowników infrastruktury drogowej
1.4. Koszt wypadków drogowych i ofiar
1.5. Koszty zanieczyszczenia środowiska
1.6. Założenia dotyczące natężenia i struktury ruchu drogowego w Polsce
2. Obliczenia korzyści ekonomiczno-społecznych przejezdności odcinka C autostrady A2
2.1. Charakterystyka odcinka C autostrady A2 i przyległych odcinków
2.2. Oszacowanie korzyści wynikających z wcześniejszego otwarcia odcinka C uzyskanych bezpośrednio na odcinku C
2.2.1. Koszty eksploatacji
2.2.2. Koszty czasu
2.2.3. Koszty ofiar
2.2.5. Koszty zanieczyszczeń
2.3. Obliczenie korzyści związanych ze wzrostem natężenia ruchu na pozostałych odcinkach A2 w wyniku przejezdności odcinka C
2.3.1. Koszty eksploatacji
2.3.2. Koszty czasu
2.3.3. Koszty ofiar
2.3.4. Koszty zanieczyszczeń
2.4. Oszacowanie korzyści związanych z przeniesienie ruchu z drogi alternatywnej i skróceniem dystansu Warszawa-Stryków o 30 km
2.5. Wzrost PKB województwa mazowieckiego
2.6. Efekty wizerunkowe oraz wpływ na wzrost turystyki
3. Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Marcin Liberadzki
SGH 2014
Kod produktu: 978********-917-3
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 166
Odbiór osobisty JELONKI lub OCHOTA - możliwy, ale mocno utrudniony
Pakuje bardzo starannie - w twardy karton i folię strech
Wprowadzenie
I. WYDATKI NA INFRASTRUKTURĘ TRANSPORTOWĄ
W ŚWIETLE NOWEJ PERSPEKTYWY FINANSOWEJ 2014-2020
1. Podział środków
2. Potrzeby inwestycyjne a fundusze dostępne w latach 2014-2020
II. EFEKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA ZAANGAŻOWANIA SIĘ SEKTORA PRYWATNEGO
W PROCES DOSTARCZANIA INFRASTRUKTURY TRANSPORTU NA PRZYKŁADZIE INFRASTRUKTURY DROGOWEJ
1. Przesłanki angażowania się sektora prywatnego w dostarczanie infrastruktury drogowej
1.1. Zawodność rynku
1.1.1. Droga jako dobro publiczne
1.1.2. Droga a efekt zewnętrzny
1.1.3. Monopol naturalny w przypadku autostrad
1.1.4. Rosnące korzyści skali
1.1.5. Dobra społecznie pożądane
2. Kształtowanie cen za korzystanie z drogi
2.1. Definicja i rodzaje opłat
2.2. Funkcje opłat za korzystanie z odcinka drogi
2.3. Ustalanie cen i optymalna alokacja
2.3.1. Określenie kosztów
2.3.2. Efektywna alokacja a opłacalność finansowa projektu
2.3.3. Stawki wyższe niż koszty krańcowe (ceny monopolistyczne)
2.3.4. Wpływ cen powyżej kosztów krańcowych na alokację zasobów
2.4. Opłata jako instrument internalizacji efektów zewnętrznych
3. Kryterium sprawiedliwego podziału zasobów
4. Analiza ekonomiczna a analiza finansowa projektu
III. PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE
1. Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego
2. Określenie pojęć
2.1. Władza publiczna
2.2. PPP a prywatyzacja
2.3. "Dobra publiczne" a "zadania z zakresu użyteczności publicznej"
2.4. Dotacje a PPP
2.5. Powierzanie zadań w drodze umowy
2.6. Powierzanie zadań w drodze aktu administracyjnego
2.6.1. Koncesja jako forma powierzania zadań
2.6.2. Zezwolenie
2.6.3. Spółka prawa handlowego jako organ administracji
2.6.4. PPP a zobowiązania sektora finansów publicznych
3. Ramy prawne partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
3.1. Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym
3.2. Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi
3.3. Modele PPP w programie budowy autostrad w Polsce - wprowadzenie
3.4. Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia
4. Zasady wyboru partnera prywatnego
IV. FINANSOWANIE SPÓŁKI PROJEKTOWEJ
1. Inicjatywy dotyczące innowacyjnego finansowania w UE
2. Specyfika modelu finansowania infrastruktury - project finance
3. Źródła finansowania spółki projektowej
3.1. Kapitał własny
3.2. Finansowanie hybrydowe typu mezzanine
3.2.1. Obligacje przychodowe - konstrukcja i emitenci
3.3. Finansowanie dłużne
3.3.1. Rynek krajowy obligacji przedsiębiorstw
3.3.2. Obligacje przychodowe w finansowaniu publicznego transportu zbiorowego
3.3.3. Finansowanie na rynku euroobligacji
3.3.4. Model finansowania dłużnego drogowych spółek specjalnego przeznaczenia
4. Program rządowy "Inwestycje Polskie"
5. Instrument finansowy: płatności zaliczkowe dla wykonawców w projektach infrastrukturalnych współfinansowanych ze środków europejskich (z Funduszu Spójności)
5.1. Płatności zaliczkowe z Unii Europejskiej (DG Regio) do odpowiedzialnej instytucji w Polsce (Ministerstwa Rozwoju Regionalnego)
5.2. Możliwości płatności zaliczkowych poprzez odpowiedzialne instytucje w Polsce
5.3. Zaliczka na gruncie ustawy o finansach publicznych
5.4. Dopuszczalność płatności zaliczkowych w umowach już realizowanych
5.5. Zmiana sposobu płatności w odniesieniu do umów już istniejących, bez klauzul zaliczkowych
5.6. Płatność częściowa
5.6.1. Płatność częściowa zdyskontowana
5.6.2. Zbycie wierzytelności w drodze faktoringu
5.6.3. Zastosowanie akredytywy dokumentowej
V. WYBRANE RODZAJE RYZYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU AUTOSTRADOWEGO
1. Ryzyko popytu (ryzyko zmienności przychodów)
2. Sieciowy charakter infrastruktury transportowej
3. Zagadnienia dotyczące zabezpieczeń i masy upadłości
4. Ryzyko wypowiedzenia umowy/cofnięcia koncesji
5. Ryzyko technologiczne
6. Ryzyko związane z projektowaniem i budową
7. Ryzyko zarządzania i utrzymywania autostrady
8. Ryzyko związane z przekazaniem obiektów autostrady płatnej
9. Ryzyko regulacyjne i prawne
10. Ryzyko polityczne
11. Ryzyko siły wyższej
12. Ryzyko finansowe
12.1. Ryzyko inflacji
12.2. Ryzyko kursu walutowego
12.3. Ryzyko stop procentowych
13. Wybrane sposoby zabezpieczania się przed ryzykiem
13.1. Rachunek powierniczy
13.2. Umowy wsparcia w emisji obligacji przychodowych
13.3. Klauzule kredytowe
14. Wsparcie rządowe
14.1. Kompensacja na wypadek nieprzewidzianych wydatków ponoszonych przez koncesjonariusza
14.2. Gwarancje osiągnięcia minimalnego poziomu przychodu
14.3. Gwarancje Skarbu Państwa - zagadnienia ogólne
14.4. Podział zysku
VI. ANALIZA EKONOMICZNA ZASTOSOWANIE PRAKTYCZNE
1. Założenia i metodologia
1.1. Ocena użyteczności autostrady
1.2. Koszty eksploatacji pojazdów
1.3. Koszty czasu użytkowników infrastruktury drogowej
1.4. Koszt wypadków drogowych i ofiar
1.5. Koszty zanieczyszczenia środowiska
1.6. Założenia dotyczące natężenia i struktury ruchu drogowego w Polsce
2. Obliczenia korzyści ekonomiczno-społecznych przejezdności odcinka C autostrady A2
2.1. Charakterystyka odcinka C autostrady A2 i przyległych odcinków
2.2. Oszacowanie korzyści wynikających z wcześniejszego otwarcia odcinka C uzyskanych bezpośrednio na odcinku C
2.2.1. Koszty eksploatacji
2.2.2. Koszty czasu
2.2.3. Koszty ofiar
2.2.5. Koszty zanieczyszczeń
2.3. Obliczenie korzyści związanych ze wzrostem natężenia ruchu na pozostałych odcinkach A2 w wyniku przejezdności odcinka C
2.3.1. Koszty eksploatacji
2.3.2. Koszty czasu
2.3.3. Koszty ofiar
2.3.4. Koszty zanieczyszczeń
2.4. Oszacowanie korzyści związanych z przeniesienie ruchu z drogi alternatywnej i skróceniem dystansu Warszawa-Stryków o 30 km
2.5. Wzrost PKB województwa mazowieckiego
2.6. Efekty wizerunkowe oraz wpływ na wzrost turystyki
3. Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
ID: 901488572
Skontaktuj się
xxx xxx xxx
Dodane 01 maja 2024
Finansowanie infrastruktury transportowej w Polsce Liberadzki NOWA
Tylko przedmiot
34,90 zł
Cena z Przesyłką OLX
Lokalizacja