Porady dotyczące bezpieczeństwa

Sprawdź porady jak bezpiecznie korzystać z OLX'a.

Bezpieczeństwo transakcji to dla nas priorytetowa sprawa.

Kupuj i sprzedawaj bezpiecznie. Wiedza w pigułce.

Bądź ostrożny wobec ofert, które są "zbyt dobre, żeby były prawdziwe".

Prowadź rozmowy w ramach czatu OLX - tutaj są one bezpieczne. Nie klikaj w żadne zewnętrzne linki umożliwiające płatność.

W związku z epidemią Covid-19 pamiętaj, że możesz poprosić sprzedającego o wysłanie przedmiotu za pobraniem lub skorzystać z Przesyłek OLX na naszej platformie. W razie odbioru osobistego, pamiętaj o zachowaniu odpowiednich środków ostrożności.

Używaj przycisku "Kup z Przesyłką" tylko na stronie ogłoszenia umieszczonego na olx.pl.

Sprawdź stan produktu przy odbiorze, jeśli to możliwe.

Poradnik bezpieczeństwa

Sprawdź nasze porady i już zawsze bezpiecznie korzystaj z OLX

Zalecamy płatność przy odbiorze

W związku z epidemią Covid-19, przypominamy o zachowywaniu odpowiednich środków ostrożności, jeśli zdecydujesz się na odbiór osobisty. Pamiętaj również, że zawsze możesz poprosić sprzedającego o wysłanie przedmiotu za pobraniem lub skorzystać z Przesyłek OLX.

Kiedy zachowanie Sprzedającego może budzić wątpliwości:

Wpłata z góry zawsze obarczona jest sporym ryzykiem. Może się tak zdarzyć nie tylko przy kupnie przedmiotu, ale także przy opłacie za usługi oraz gdy Sprzedający prosi o zapłatę za przesyłkę darmowego przedmiotu. W ten sposób możesz stracić pieniądze i nigdy nie zobaczyć zamówionego towaru.

Jeśli już decydujesz się na przelew, sprawdź w internecie, czy podany przez Sprzedającego numer konta bankowego nie był wykorzystywany w nieuczciwych celach. W żadnym razie nie wysyłaj pieniędzy za granicę! Możesz też poprosić Sprzedającego o przesyłkę za pobraniem z możliwością sprawdzenia zawartości (niektóre firmy kurierskie oferują taką możliwość).

Zwróć też większą uwagę w sytuacjach, kiedy sprzedający poprosi Ciebie o przelew ekspresowy lub dokonanie płatności z użyciem BLIK-a. Często oszuści internetowi wybierają taką metodę płatności, aby szybciej zdobyć pieniądze na swoje konta.

Prośba o zaliczkę za przedmiot lub usługę również niesie za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy. Ponadto zdarza się, że Sprzedający chce po prostu dokonać zakupów na Twój koszt. Jak to działa? Sprzedający przekazuje Tobie dane do przelewu, które służą do zapłaty za przedmiot kupiony przez niego np. w sklepie internetowym. Zwróć uwagę na tytuł przelewu oraz numer konta bankowego, jaki przesłał Sprzedający!

Na osobną uwagę zasługują zaliczki za noclegi. To w branży standard, który wiąże się z rezerwacją. Dlatego pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić taką ofertę w internecie, czy są opinie o miejscu noclegu, czy zgadza się adres, numer konta do przelewu, etc. Więcej wskazówek na temat bezpiecznego rezerwowania noclegów znajdziesz na naszym blogu.

Kiedy Sprzedający zapewnia, że dla Twojej pewności pierwszy wyśle przedmiot i po krótkim czasie wysyła skan potwierdzenia nadania paczki — uważaj! Przyjrzyj się dokładnie otrzymanemu dokumentowi. Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie zmiany na dokumencie: poprawianie pisma, aby było czytelne, wypełnienie potwierdzenia ołówkiem, ślady po wymazywaniu, zasłanianie części danych itp. Zasadę tę stosuj nie tylko w przypadku zakupu towarów, ale również w sytuacji, gdy wymieniasz się przedmiotami.

Najprawdopodobniej jest to tzw. fraud nigeryjski, który polega na wymuszeniu na kupującym przelewu poza granice Polski. Ogłoszeniodawca pisze łamaną polszczyzną, prosi o kontakt na maila i wpłatę z góry. Ogłoszeniodawcy zależy, aby kontaktować się poza serwisem, dlatego często składa dodatkowo korzystną ofertę. W takich sytuacjach zwróć uwagę na staż takiego ogłoszeniodawcy w OLX - najczęściej jest to nowe konto, sprzedawane przedmioty są wycenione poniżej wartości rynkowej, a zdjęcia przedmiotów pochodzą z internetu. Pamiętaj: maile z łamaną polszczyzną - będą kłopoty. Najlepiej nie odpisuj i zgłoś nam niezwłocznie każdy taki przypadek.

Często takim ogłoszeniodawcom zależy na przeniesieniu kontaktu poza portal OLX z uwagi na większą swobodę komunikacji i ominięciu mechanizmów zabezpieczających na naszym portalu. Dlatego pamiętaj, by zawsze prowadzić rozmowy na OLX.

Na co zwrócić szczególną uwagę

Superokazja

Zachowaj czujność, jeśli ktoś sprzedaje przedmiot o dużej wartości w wyjątkowo niskiej cenie. Zwłaszcza jeśli Sprzedający sugeruje, by najpierw przelać pieniądze na jego konto.

Zdjęcia z internetu

Oferty ze zdjęciami z internetu, reklam lub z oficjalnych stron producenta mogą wprowadzić Cię w błąd. Takie fotografie często nie oddają faktycznego stanu przedmiotu. Zdarza się, że Sprzedający nie posiada przedmiotu, który znajduje się na zdjęciu.

Phishing

Może się zdarzyć, że sprzedający wyśle Ci link do płatności, który będzie wymagał zalogowania się do Twojej bankowości internetowej. Zwróć uwagę, czy nie jest to próba wyłudzenia Twoich danych do logowania i czy to na pewno autentyczna strona Twojego banku - gdyż możesz w ten sposób nieświadomie przekazać oszustom swoje hasło do konta bankowego!

Zalecamy płatność przy odbiorze

Drogi Sprzedawco - w OLX nic nie sprawdza się lepiej niż odbiór osobisty i płatność przy odbiorze. Jeśli z jakichś przyczyn (np. w związku z epidemią Covid-19) chcesz sfinalizować transakcję inaczej - sprawdź koniecznie poniższe rady!

Kiedy zachowanie Kupującego może budzić wątpliwości:

Twoją uwagę powinna zwrócić sytuacja, w której Kupujący naciska na szybką, niezwłoczną przesyłkę, tłumacząc, że bardzo zależy mu na czasie. Zapewnia przy tym, że wpłaci środki i wyśle potwierdzenie, ale najlepiej, abyś przedmiot wysłał natychmiast. Mechanizm oszustwa jest taki, że Ty wysyłasz przedmiot, lecz nie dostajesz za niego zapłaty. Bardzo często Kupujący wysyła wówczas sfałszowane potwierdzenie przelewu.

Nasza rada: jeśli już decydujesz się wysyłać przedmiot, zaczekaj, aż przelew dotrze na Twoje konto.

Wiadomość mailowa napisana tzw. łamaną polszczyzną może wiązać się z próbą wyłudzenia przedmiotu i wysłania go poza granice Polski. Schemat działania w tym przypadku polega na tym, że Kupujący stara się przekierować komunikację poza serwis OLX (np. poprzez wiadomość SMS), a następnie proponuje zakup w bardzo korzystnej cenie, by nakłonić Sprzedającego do wysyłki przedmiotu za granicę. Często przedstawia później sfałszowany dowód zapłaty, oczekując szybkiej przesyłki towaru. To najprostsza droga, by stracić sprzedawany przedmiot i nigdy nie ujrzeć za niego zapłaty. Pamiętaj – unikaj transakcji, w których od początku trudno się "dogadać".

Nasza rada: omijaj z daleka maile i SMSy pisane łamaną polszczyzną.

To może być oszustwo na tzw. słupa. Mechanizm jest następujący: Kupujący prosi, aby Sprzedający uwiarygodnił się przelewem na drobną kwotę, np. 1,01 zł na wskazane konto bankowe. W ten sposób Sprzedający nieświadomie potwierdza swoje dane na koncie w serwisie Allegro, używanym przez osobę, która poprosiła o przelew. Takie konta najczęściej używane są w nieuczciwych celach.

Przelewy weryfikacyjne na mniejsze kwoty również mogą być oszustwem — mogą potwierdzać dane przy zakładaniu konta bankowego przez internet lub przy braniu pożyczek.

Nasza rada: nie potwierdzaj swojej tożsamości przelewem. Jeśli ktoś Cię prosi o taki przelew, daj nam znać.

Na co zwrócić szczególną uwagę

Fałszywe potwierdzenia

Zachowaj ostrożność, gdy Kupujący nalega na natychmiastową wysyłkę i dla uwiarygodnienia przelewu przesyła potwierdzenie. Najlepiej poczekaj aż przelew pojawi się na Twoim koncie.

Przesyłki za granicę

Prośby o wysyłkę przedmiotu za granicę pojawiają się najczęściej w wiadomościach tłumaczonych przez internetowy translator. Nie odpisuj na takie wiadomości.

Przelewy weryfikacyjne

Prośba o niewielki przelew, który ma zweryfikować Twoją tożsamość, to najczęściej oszustwo. Zgłoś nam takie sytuacje.

Bądź ostrożny również wtedy, gdy szukasz pracy

Szukanie w sieci pracy nie zawsze jest całkiem bezpieczne. Co zrobić, by nie mieć problemów? Poznaj nasze rady.

Najważniejsze porady:

Najpierw praca, potem płaca. Nigdy odwrotnie. Nawet jeśli przyszły "pracodawca" oczekuje tylko kilku złotych. Zachowaj ostrożność zwłaszcza w przypadku ofert pracy w domu (np. składanie długopisów). Nieuczciwi pracodawcy piszą czasem, że warunkiem podjęcia pracy jest jakiś rodzaj opłaty, oczekując np. wpłaty z góry za przesłanie do Ciebie materiałów niezbędnych do wykonywania pracy.

Nasza rada: nigdy nie płać za możliwość podjęcia pracy lub za udział w procesie rekrutacji.

Prośba o wysłanie skanów dokumentów może być próbą wyłudzenia wrażliwych danych osobowych. Podobnie jest z prośbami o podanie numeru PESEL i/lub numeru dowodu osobistego. Wyłudzone dane mogą posłużyć do zaciągania pożyczek lub do kolejnych oszustw poprzez kradzież tożsamości. Osoba, której danymi posługują się oszuści, może być podejrzana o oszustwa, których nie dokonała.

Nasz rada: nie wysyłaj skanów swoich dokumentów i nie udostępniaj swoich danych osobom, których nie znasz. A oto kilka praktycznych wskazówek:

  • jeśli przed rozmową kwalifikacyjną ktoś wymaga od Ciebie przesłania skanów lub podania danych wrażliwych – zgłoś to nam,

  • firmę, do której się rekrutujesz, zawsze warto sprawdzić w: Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub na stronie Głównego Urzędu Statystycznego

Możesz też przejrzeć opinie na temat firmy w internecie.

Uważaj, gdy oferujący pracę kieruje Cię na zewnętrzną stronę, z której należy pobrać dokumenty rekrutacyjne. Na takich stronach konieczne jest wpisanie swojego numeru telefonu. W ten sposób szukający pracy nieświadomie zapisuje się do płatnej usługi SMS Premium. Zwykle na takich stronach w stopce znajduje się napisana drobnym drukiem informacja, że jest to usługa subskrypcyjna.

Nasza rada: aby uniknąć niechcianych opłat, nie podawaj numeru telefonu, by zyskać dostęp do dokumentów rekrutacyjnych. Jeśli ktoś wysyła Ci link do tego typu strony – zgłoś to nam.

Może to być próba wyłudzenia hasła do konta poczty email poprzez fałszywą stronę z formularzem rekrutacyjnym. Oszuści „na potrzeby rekrutacji" żądają podania adresu email i hasła. Nieuczciwy użytkownik liczy na to, że podane hasło będzie identyczne z hasłem do podanego konta email. To prosta droga do włamania i przejęcia Twojej poczty, konta na OLX, Allegro, Facebooku. To może być też początek wielu innych poważnych konsekwencji.

Nasza rada: nigdy nie podawaj hasła do swojej skrzynki na innych stronach. W każdym serwisie używaj innych haseł. Jeśli spotkasz się z podejrzaną stroną stworzoną na potrzeby rekrutacji – daj nam o tym znać.

Praca polegająca na sprzedawaniu czyichś przedmiotów (najczęściej elektroniki) poprzez Twoje konto na portalach aukcyjnych może przysporzyć Ci nie lada kłopotów. Oszust najczęściej zapewnia, że przedmioty wysyłane będą bezpośrednio z centralnego magazynu, a potencjalny pracownik ma jedynie je sprzedawać, pobierając za sprzedaż prowizję. Nasza rada: unikaj ofert pracy w charakterze sprzedawcy przy użyciu prywatnych kont na portalach aukcyjnych lub ogłoszeniowych.

Na co zwrócić szczególną uwagę

Opłaty za pracę

Żaden pracodawca nie ma prawa wymagać od przyszłego pracownika ponoszenia kosztów rekrutacji. Unikaj tego typu ofert.

Skany dokumentów

W procesie rekrutacji nie ma konieczności podawania wrażliwych danych osobowych. Dlatego nie wysyłaj skanów dokumentów przed rekrutacją.

Wyłudzanie danych

Dane osobowe są cenne, dlatego nie podawaj ich komuś, kogo nie znasz, nawet - a zwłaszcza - wtedy, gdy jest to warunek uzyskania pracy. Chroń swój PESEL, numer dowodu, dane z prawa jazdy.

Dowiedz się więcej z wpisów na naszym blogu:

Zostałeś oszukany? Sprawdź, jak uzyskać pomoc

W OLX rzadko dochodzi do prób oszustwa, ale kiedy ktoś pada jego ofiarą - warto wiedzieć, w jaki sposób możesz uzyskać pomoc.

Najważniejsze porady:

Gdy Sprzedający to firma

Zacznij od kontaktu ze Sprzedającym i postaraj się wyjaśnić sprawę bezpośrednio z kontrahentem. Zawsze warto rozmawiać!

Jeśli jednak nie dojdziecie do porozumienia, zwróć się do Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji. Znajdziesz tam wszystkie niezbędne informacje dotyczące reklamacji oraz kroków, które powinieneś podjąć.

Bezpłatną pomoc prawną możesz otrzymać u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, a także od organizacji konsumenckich dotowanych ze środków publicznych (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Pod numerem 800 889 866 masz do dyspozycji infolinię konsumencką, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Na Twoje pytania i wątpliwości prawnicy odpowiedzą również drogą mailową. Pisz na adres: porady@dlakonsumentow.pl

Gdy Sprzedający to osoba prywatna

Gdy Sprzedawcą jest osoba prywatna, możesz powołać się na ogólne przepisy Kodeksu Cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne (art. 556-576 Kodeksu Cywilnego). Możesz od Sprzedawcy domagać się usunięcia wady, obniżki ceny lub ostatecznie zwrotu pieniędzy. Jeśli Sprzedawca nie uzna reklamacji lub nie masz z nim kontaktu, skieruj sprawę na drogę sądową — rozwiążesz problem i zyskasz szansę na rekompensatę finansową lub wymianę towaru.

W przypadku oszustwa zalecamy osobiste zgłoszenie sprawy do najbliższego komisariatu w celu przekazania wszystkich posiadanych informacji. Zapisz numer ID ogłoszenia i jakiekolwiek informację, które posiadasz o Sprzedającym, ponieważ będą one niezbędne do zgłoszenia sprawy.

Najbliższą jednostkę policji znajdziesz tutaj: http://www.info.policja.pl/inf/jednostki/47301,Jednostki-Policji.html

Z uwagi na obowiązującą nas Ustawę o ochronie danych osobowych nie możemy udostępniać żadnych danych Ogłoszeniodawcy. OLX.pl zawsze chętnie współpracuje z organami ścigania, dlatego wszystkie informacje dotyczące ogłoszenia i Użytkownika zostaną zabezpieczone i przekazane policji na jej pisemny wniosek.

W przypadku oszustwa prześlij nam:

  • ID ogłoszenia (dostępne w ogłoszeniu lub w korespondencji),

  • link do ogłoszenia (możesz go odszukać w historii przeglądarki),

  • nazwę Użytkownika (widoczną w korespondencji),

  • numer konta bankowego, na który został zrealizowany przelew,

  • wszelkie inne informacje, które posiadasz na temat użytkownika, takie jak np. nr tel czy adres email (jeśli kontaktowaliście się poza OLX).

Na co zwrócić szczególną uwagę

Urząd Ochrony Konsumenta

To podstawowa instytucja chroniąca Twoich praw jako konsumenta. Masz wątpliwości prawne - zgłoś sprawę do UOKiK.

Infolinia konsumencka

Gdy potrzebujesz szybkiej porady prawnej w sprawie sporu lub oszustwa, dzwoń na infolinię: 800 889 866

Wizyta w komisariacie

Pamiętaj: aby sprawa nabrała biegu, musisz zgłosić ją na policję. Złóż wizytę w najbliższym komisariacie.